Pripyat Program Flyer  

 
Anchor Link  Deutscher Text

pripyat — the uncanny of modernity

screening chernobyl 25

Tuesday, 20 Sept 2011
19:30
Kommunales Kino Freiburg
Alter Wiehre Bahnhof
Urachstr. 40
79102 Freiburg im Breisgau

pripyat — the uncanny of modernity

Presented by Klaus W. Eisenlohr. The film program comprises films representing visions of the abandoned city of Pripyat by artists and documentary filmmakers, and imaginations of futures under the influence of "peaceful nuclear energy".
Gair Dunlop confronts historical material about the glorious future that Dounreay Atomic Research Establishment would provide with his own camera footage, shot after the shut-down of the research power plant (Atom Town: Life After Technology). Now a ruin that still radiates, Dounreay does not attract nuclear tourists, unlike Chernobyl, which has become a popular destinations for photographers and other contemporary "explorers". Julio Soto presents his imagination of cities after a climate or nuclear catastrophe in virtual images (Invisible Cities) just before he went to Pripyat himself in order to make a documentary about past and present inhabitants of the forbidden zone (Radiophobia). Vanessa Renwick in glorious pictures celebrates the good-bye to Trojan, a power-plant in the US that may be the equivalent to Brokdorf in Germany concerning the long-lasting local protests, but which was never going on-grid (Portrait #2: Trojan). And Thomas Bartels reflects in poetic pictures of 16mm film the mood of the year 1986, now almost a documentary of the mood in Germany under the influence of the clouds of Chernobyl (Zwischenlandung).

Chernobyl may have become the symbol for the crumbled future visions of modern prosperity made possible by peaceful nuclear energy, and for the apocalyptic imaginations of a modern catastrophe. However, it has also triggered an array of aspirations for adventures. Maybe less so the actual melted and broken reactor, shielded under a crumbling "sarcophagus" but the ghost town Pripyat, once a young modernist city, has become a collective iconographic symbol for the uncanny modernity that seems to attract people in many ways.

press links:
http://www.koki-freiburg.de/
http://www.directorslounge.net
http://directorsloungenews.tumblr.com/post/10323578746/chernobyl25

Back Back

playlist:

video still by the artist
Hanne Adam + Thierry Buysse,
Chernobyl & Pripyat
with experimental music, 2009, 10:33 min, DE/BE

video still by the artist
Klaus W. Eisenlohr,
Phantasma Pripyat, 2011,
12:36 min, DE

video still by the artist
Gair Dunlop,
Atom Town: Life After Technology, 2011,
22:07, UK

video still by the artist
Andrea Slavik,
Nuclear Energy, 2011, 06:47, US

video still by the artist
Vanessa Renwick,
Portrait #2: Trojan, 2006, 05:14, US

video still by artist
Anders Weberg,
Peaceful Atom, 2009, 02:19, SWE

video still by the artist
Sarah Breen Lovett,
Immaterial Meshup, 2008, 03:40, AUS

video still by the artist
Nicky Larkin,
Pripyat, 2007, 16:00, NE

video still by the artist
Julio Soto,
Invisible Cities, 2003, 06:17, ESP

video still by the artist
Thomas Bartels,
Zwischenlandung, 1986, 13:20, DE

video still by the artist
Julio Soto,
Radiophobia, 2005, 54:00, ESP

© video stills by individual artists


 
Anchor Link  English Text

prypjat — das unbehagen in der moderne

screening chernobyl 25

Dienstag, 20. Sept 2011
19:30
Kommunales Kino Freiburg
Alter Wiehre Bahnhof
Urachstr. 40
79102 Freiburg im Breisgau

pripyat — the uncanny of modernity — das unbehagen in der moderne

Regie: 10 internationale AutorInnen
int. | 152 Min.
Das von Klaus W. Eisenlohr zusammengestellte Programm bringt neuere und neueste Filme von Künstlern und Dokumentaristen, die Prypjat besuchten, zusammen mit künstlerischen Visionen von “Atomstädten" auf die Leinwand.
Gair Dunlop sammelte Zukunftsvisionen, die in den Medien verbreitet wurden anlässlich des Baus einer der ältesten Atomanlagen in Großbritannien, das Dounreay Atomic Research Establishment, eine Atomruine, die weiter strahlt und nicht zur Touristenattraktion wurde (Atom City). Julio Soto imaginiert die klimatisch und nuklear bedingte Katastrophe in einem Experimentalfilm (Invisible Cities), der seinem Besuch von Prypjat und seinem Dokumentarfilm (Radiophobia) über die verbliebenen Bewohner in der Zone vorausging. Vanessa Reinwick zeigt in einrücklich-schönen Bildern ein Adieu für den Atomreaktor Trojan in USA, der betreffend die langjährigen örtlichen Widerstände mit Brokdorf vergleichbar ist, der aber aufgrund von Konstruktionsfehlern nie ans Netz ging. Thomas Bartels Film Zwischenlandung ist eine poetische-düstere Reflektion aus der Zeit von 1986 und wird damit schon zum Zeitdokument.

Das Kurzfilmprogramm gibt einen Überblick filmischer Reflexion und Auseinandersetzung mit Atomkraft als vergangenes Symbol für erreichbaren Wohlstand in der Moderne. Sein Gegenpart ist die Ruinenstadt Prypjat, das Mahnmal für die endlosen Probleme, die die Katastrophe des Jahres 1986 geschaffen hat, aber auch Symbol und Auslöser für eine Unzahl apokalyptischer Visionen. Nach Wikipedia: Das US-amerikanische Forbes Magazine bezeichnete Prypjat/Tschernobyl bereits als Destination der Kategorie “world's unique places to visit" und nach Angaben von Spiegel Online gehen Tourismusexperten von bis zu einer Million Besuchern pro Jahr ab 2011 aus. Es gibt damit einen offenen Widerspruch zwischen dem Anliegen, den Ort als Mahnmal zu erhalten, inmitten einer immernoch hoch kontaminierten Zone und der Attraktion Prypjats für sogenannten Extremtourismus und anderen Phantasieprodukten, wie dem Ego-Shooter Spiel S.T.A.L.K.E.R. Klaus W. Eisenlohr präsentiert im Rahmen dieses Programms seinen neuesten Film "Phantasma Prypjat".

press links:
http://www.koki-freiburg.de/
http://www.directorslounge.net

Back Back

 Directors Lounge